تپه ی ائل گلی

 تپه ی نسبتاً بلندی در بخش جنوبی دریاچه ی ائل گلی قرار گرفته که جنگل‌ کاری شده و آبشارهای مصنوعی متعددی از این تپه به سمت داخل دریاچه سرازیر می ‌شود. همچنین از ضلع جنوبی دریاچه تا مرکز آن و محل کاخ ائل گلی، خیابانی کشیده شده که عمارت کلاه‌ فرنگی را به ‌صورت یک شبه ‌جزیره درآورده‌ است. این دریاچه در هنگام فصل زمستان با نمایی زیبا آمیخته‌ ای از یخ و آب، خود را می‌ نمایاند. در زمان یخ زدن دریاچه ماهی‌هایی که در این آب زندگی می ‌کنند نمی ‌توانند به سطح آب برسند و به همین دلیل رشد آن‌ها کند می‌ شود.

پارک ائل گلی تبریز

لقب های پارک ایل گلی تبریز یا ائل گلی تبریز

پارک ایل گلی تبریز با نام های دیگری یاد می شود که بارز ترین آن ها پارک شاه گلی است. کلمه ی شاه گلی به معنای دریاچه شاه نیز تشبیه می شود. این بوستان زیبا در زمان دوره آق قویونلو ها به عنوان شاه گلی نام گذاری شد، اما بعد از انقلاب سال 1357 این نام به ائل گلی به معنای دریاچه مردم تغییر کرد. این بنا در سال 1387 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

هتل ائل گلی تبریز

هتل پنج ستاره پارس ائل گلی در ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۸۰ در بام شهر زیبای تبریز به بهره برداری رسید. برج اصلی هتل با نمای زیبای شیشه ای در ۱۷ طبقه بنا و دارای ۱۷۸ باب اتاق و سوئیت اقامتی مدرن و مجهز به امکانات رفاهی مناسب می‌باشد. این مجموعه در عین دور بودن از هیاهوی شهر و داشتن محیطی آرام و دلنشین با مراکز خرید و جاذبه های گردشگری همچون پارک و باغ وحش ائل گلی، سورتمه و پارک آبی هلیا فاصله چندانی ندارد.

پارک ائل گلی تبریز

نمای برفی عمارت ائل گلی تبریز

عمارت داخل پارک ایل گلی تبریز در سال 1346 توسط شهر داری تخریب شد و دقیقاً با همان سازه و معماری ولی مستحکم تر ساخته شد. عمارت قدیمی تنها 1 طبقه داشت که در این ساختمان جدید 2 طبقه طراحی گردیده است. در دوره قاجاریان، قهرمان میرزا یکی از نوادگان قاجاری عمارت ائل گلی را به اقامتگاه خوش گذرانی درباریان سلطنتی تبدیل کرد. در حال حاضر این کاخ مکانی برای بازدید عموم مردم می باشد.

پارک ائل گلی تبریز

هنرمند نقاش و چهره ای از پارک ایل گلی تبریز

دریاچه ایل گلی در طی سال ها و توسط شاهان قاجار، تفاوت هایی را به خود دید که شامل کاشت درختانی تنومند و گل های زیادی در اطراف دریاچه می شد. انعکاس درختان بر روی آب های دریاچه سبب شد تا جلوه ای حیرت انگیز از نقاشی خداوند به چشم کشیده می شود. همچنین خیابان هایی در اطراف دریاچه، برای حمل نقل آسان مردم ساخته گردید. زمان سلطنت شاهان پهلوی، پارک ائل گلی تبریز به دست شهرداری سپرده شد تا تغییرات زیبا سازی شهری در آن ایجاد شود. آب موجود در دریاچه توسط رودخانه لیقوان تامین می شود. در قسمت جنوبی دریاچه ائل گلی، تپه ای وجود دارد که درختان زیادی روی آن کاشته شده اند و آبشار هایی مصنوعی برای زیبایی بیشتر تعبیه شده اند. با کمتر از سه دقیقه بلیط هواپیما مشهد تبریز یا بلیط چارتر هواپیما بندرعباس تبریز را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

پارک ائل گلی تبریز